LANGUAGE DEVELOPMENT IN INFANTS WITH PSYCHOMOTOR RETARDATION IN RELATION TO INTRAUTERINE AND PERINATAL SUFFERANCE

LANGUAGE DEVELOPMENT IN INFANTS WITH PSYCHOMOTOR RETARDATION IN RELATION TO INTRAUTERINE AND PERINATAL SUFFERANCE

Vinţan Mihaela-Adela1, Baila Diana Garcia2

1 Department of Neuroscience, Faculty of Medicine, ‘Iuliu Hatieganu’ University of Medicine and Pharmacy, Cluj-Napoca, Romania
2 Faculty of Medicine, ‘Iuliu Hatieganu’ University of Medicine and Pharmacy, Cluj-Napoca, Romania

Abstract

Background and aims. Language is a shared system of communication, it exchanges knowledge, feelings, thoughts and beliefs; it involves sounds, signs, gestures, and/or spoken or written words that convey meanings within a group or community. Perinatal events like asphyxia, convulsions, sepsis, infections, jaundice are known to alter language development. The study aim was to evaluate if there is a relation between the level of language development in infants with psychomotor retardation and the different risk factors, especially the pre-/perinatal ones.
Methods. We performed an observational retrospective study in a group of children first time presented to neurology department for language disorders and psychomotor retardation.
Results. In our group of 30 children, language disturbances have been identified mainly around the age of 12 months. We found no relation between language development and perinatal asphyxia, meconium aspiration, APGAR score or neonatal icterus. We found clinical significance between language retardation and pseudobulbar syndrome, dyspraxia and mental retardation.
Conclusions. There is a tight connection between the level of language development and pseudobulbar syndrome. It is an aspect that should be taken more carefully and diagnosed as soon as possible and the therapy started. Motor development in an infant and prematurity could alter language development. Further studies should be done to confirm or rule out a correlation between language development and motor retardation and prematurity.

 

Rezumat:Dezvoltarea limbajului la copii cu retard psihomotor în legtură cu suferinţa intrauterină şi perinatală

Obiective. Limbajul este o formă de comunicare prin care se realizează schimb de cunoştine, sentimente, gânduri, credinţe şi implică sunete, semne, gesturi şi/sau cuvinte rostite sau scrise care au semnificaţie în cadrul unui grup sau comunităţi. Evenimente perinatale, cum ar fi asfixia, convulsiile, sepsis-ul, infecţiile, icterul, sunt cunoscute că pot afecta dezvoltarea limbajului. Obiectivele studiului au fost să identificăm dacă există o relaţie între dezvoltarea limbajului la copii cu retard psihomotor şi diferiţi factori de risc, mai ales cei pre-/perinatali.

 

Metodă. Am realizat un studiu observaţional, retrospectiv la un grup de copii care s-u prezentat pentru prima dată într-un serviciu de neurologie pentru retard psihomotor si al limbajului expresiv.

Rezultate. În grupul nostru de 30 de copii, tulburările de limbaj au fost identificate în jurul vârstei de 12 luni. Nu am identificat nici o relaţie între problemele de limbaj şi asfixia perinatală, aspiraţia de meconiu, scorul APGAR sau icterul neonatal. Am identificat în schimb relaţie semnificativă între retardul în dezvoltarea limbajului şi prezenţa sindromului pseudobulbar, dispraxiei şi retardului mental.

Concluzii. Există o relaţie strânsă între nivelul de dezvoltare al limbajului şi sindromul pseudobulbar, acesta ar trebui diagnosticat cât mai repede posibil şi terapia iniţiată. Dezvoltarea motorie la un copil de vârstă infantilă şi prematuritatea pot afecta dezvoltarea limbajului. Sunt necesare studii suplimentare pentru a confirma sau exclude dacă există o relaţie între dezvoltarea limbajului şi retardul motor sau prematuritate.

Cuvinte cheie: Limbaj, suferinţă perinatală, sindrom pseudobulbar, dispraxie

 

Download PDF



Vino în comunitatea SOGR ca să fii informat!